လိုက္ပို႔သူ ဆရာေတာ္ ဦးေဇာတိက ျပန္ၾကြသြားၿပီးေနာက္
ဦးဇင္းေလးတစ္ပါးက ေက်ာင္းတိုက္၏ အခ်ိန္ဇယားမ်ားကို
အၾကမ္းဖ်င္းေျပာျပသျဖင့္ လိုက္ေရးမွတ္ထားရေလသည္။
(၁) နံနက္ (၅း၃၀) မွ (၆း၃၀) နာရီ အထိ သန္႔ရွင္းေရး..။
(၂) နံနက္ (၆း၃၀) မွ (၈း၀၀) အထိ တရားအားထုတ္…။
(၃) နံနက္ (၈း၀၀) ဆြမ္းခံၾကြ..။
(၄) ဆြမ္းခံၾကြရာမွ ျပန္လာလွ်င္ ဆြမ္းေတာ္ကပ္၊ ဘုရားရွိခိုး (ဗုဒၶပူဇာ၊ ဗုဒၶဝႏၵနာ)..။
(၅) ေန႔လည္ (၂း၀၀) မွ (၄း၀၀) အထိ သန္႔ရွင္းေရး..။
(၆) ညေန (၄း၀၀) မွ (၆း၀၀) အထိ တရားအားထုတ္..။
အရိုးအိုးေစတီေလးတစ္ဆူ
ဤေနရာတြင္ ထိုေတာရ၏ တရားအားထုတ္ခ်ိန္ႏွင့္ တရားအားထုတ္သည့္ စနစ္တို႔ကို
တပါတည္း ေဖာ္ျပရပါဦးမည္။ အေပၚစာရင္းပါ တရားအားထုတ္ခ်ိန္ (၂) ခ်ိန္သည္
စုေပါင္းတရားအားထုတ္ရန္ အခ်ိန္ကို ညႊန္းဆိုျခင္းသာျဖစ္ၿပီး
အျခားအခ်ိန္မ်ားတြင္မူ မိမိေနရာေက်ာင္းသခၤန္း၌ အဆင္ေျပသလို အားထုတ္ၾကရန္
ျဖစ္ေလသည္။ စုေပါင္း အားထုတ္ခ်ိန္ (၂) ခ်ိန္တြင္ မနက္ပိုင္း အခ်ိန္၌
တစ္နာရီခြဲ၊ ညေနပိုင္း၌ ႏွစ္နာရီ သတ္မွတ္ထားေသာ္လည္း နာရီဝက္၊
ေလးဆယ့္ငါးမိနစ္၊ တစ္နာရီ၊ တစ္နာရီခြဲ၊ ႏွစ္နာရီ စသျဖင့္ မိမိသပၸါယျဖစ္သလို
အားထုတ္ႏိုင္ၾကပါသည္။
တရားအားထုတ္သည့္စနစ္ကိုမူ စာေရးသူအား ဘယ္သို႔ဘယ္ပံု အားထုတ္ပါဟု
သူတို႔ကလည္း မညႊန္ၾကား၊ မိမိကလည္း မေမးခဲ့မိသျဖင့္ အတိအက်
မေျပာနိုင္ေအာင္ျဖစ္ရပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ေက်ာင္းထိုင္ ဆရာေတာ္သည္လည္းေကာင္း၊
လက္ေထာက္ဆရာေတာ္သည္လည္းေကာင္း ျမန္မာျပည္၊ ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႕၊
ဖားေအာက္ေတာရသို႔ၾကြေရာက္၍ နည္းခံအားထုတ္ ဖူးၾကသည္ဟု ဆိုေသာေၾကာင့္
သမထပုဗၺဂၤမ ဝိပႆနာယာနိက က်င့္စဥ္တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ရမည္ဟုကား
စဥ္းစားမိခဲ့ပါသည္။
ဂိလာနဘတၱ
တရားအားထုတ္ရာေနရာမွ ဆင္းလာလွ်င္ ဆြမ္းစားေက်ာင္းေရွ႕၌
ကိုရင္ႀကီးတစ္ပါးႏွင့္ဆံုေလသည္။ ထိုကိုရင္ႀကီးက “ဘေႏၱ၊ ဂိလာ ဘတ္ဆ”
ဟုဆိုၿပီး တစ္ခုခုေသာက္ရန္ အမူအယာျပသျဖင့္ ဆြမ္းေက်ာင္းထဲသို႔
လိုက္သြားျဖစ္ေလသည္။ ဆြမ္းေက်ာင္းထဲေရာက္လွ်င္ “အရွင္ဘုရား အေနျဖင့္
ေန႔ဆြမ္းလည္း မစားလိုက္ရသျဖင့္ အသီးအႏွံအေဖ်ာ္တစ္ခုခု ေသာက္သံုးသင့္ပါသည္၊
ငွက္ေပ်ာသီးေဖ်ာ္ရည္ လည္းရႏိုင္ပါသည္” ဟု အႀကံေပးသျဖင့္ “ငွက္ေပ်ာသီး
ေဖ်ာ္ရည္” ဆိုလွ်င္ အဆင္ေျပပါသည္ဟု ေျပာလိုက္ရသည္။ ခနၾကာလွ်င္
မုန္႔ဟင္းခါးစားသည့္ ပုဂံလံုးမ်ိဳးျဖင့္
ငွက္ေပ်ာသီးေဖ်ာ္ရည္ေမႊးေမႊးတစ္ခြက္ ေရာက္ရွိလာေလသည္။
ဤေနရာတြင္ ဗဟုသုတအျဖစ္ ရဟန္းသာမေဏ၊ သီလရွင္၊ ဥပုသ္သည္မ်ား
ညေနေသာက္သံုးႏိုင္သည့္ အေဖ်ာ္မ်ားကို ေဖာ္ျပရပါလိမ့္ဦးမည္။ ဝိနည္း
မဟာဝါပါဠိေတာ္၊ ေဘသဇၨကၡႏၶက၊ ေကဏိယရေသ့ဝတၳဳတြင္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ညေန
သံုးေဆာင္ေကာင္းသည့္ ေအာက္ပါ အေဖ်ာ္ (၈) မ်ိဳးကို ဘုရားျမတ္စြာ
ခြင့့္ျပဳေတာ္မူခဲ့ေလသည္။ ၎တို႔မွာ..
(၁)သေျပသီးအေဖ်ာ္
(၂)သရက္သီးအေဖ်ာ္
(၃)မုဒရက္သီးအေဖ်ာ္
(၄)ဖက္သက္သီးအေဖ်ာ္
(၅)သစ္မည္စည္သီးအေဖ်ာ္
(၆)ေတာငွက္ေပ်ာသီးအေဖ်ာ္
(၇)အိမ္ငွက္ေပ်ာသီး အေဖ်ာ္
(၈) ၾကာစြယ္အေဖ်ာ္.. တို႔ ျဖစ္ေလသည္။
၎ေဖ်ာ္ရည္ (၈)မ်ိဳးကို....
“သေျပ, သရက္၊ မုဒရက္၊ ဖက္သက္ သစ္မည္စည္။
ေတာ, အိမ္, ငွက္ေပ်ာ၊ ၾကာစြယ္ေႏွာ၊ မွတ္ေလာရွစ္ေဖ်ာ္ရည္..။” ဟု
ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား လကၤာစီကံုးေပးေတာ္မူခဲ့ၾကေလသည္။ ထို႔ျပင္တဝ အ႒ကထာမ်ားက
ဖြင့္ျပေသာ သံုးနိုင္ေကာင္းသည့္ အေဖ်ာ္မ်ားကိုပါ ေအာက္ပါလကၤာျဖင့္
မွတ္သားႏိုင္ၾကမည္ ျဖစ္ပါသည္။
“ေရွာက္,မန္က်ည္းစ၊ ႏုေလာမ၊ ေလ်ာ္လွ အေဖ်ာ္ရည္။
ဆီး, သံပုရာ၊ ဥသွ်စ္ပါ၊ ေဖ်ာ္ကာ သံုးႏိုင္သည္။”
စင္စစ္ ေတာရေက်ာင္းရွိ ဦးဇင္း ကိုရင္မ်ားသည္ ဧည့္သည္အေပၚ၌
အလြန္ဧည့္ဝတ္ေက်ေတာ္မူၾကေလသည္။ ေန႔လည္ (၁၂) နာရီေနာက္ပိုင္း
ဆြမ္းစားေက်ာင္းနားက ျဖတ္သြားလိုက္မိသည္ႏွင့္ “ဘေႏၱ၊ ဂိလာဘတ္ဆ” ဟု တရိုတေသ
လိုက္လိုက္ ေမးတတ္ၾကသည္သာျဖစ္ေလသည္။ ပါဠိလို “ဂိလာနဘတၱ”၊ သူတို႔၏
အသံထြက္အလို “ဂိလာဘတ္ဆ” ဆိုသည္မွာ တိုက္ရိုက္အားျဖင့္ “လူနာအားေပးလွဴအပ္ေသာ
ထမင္း” ဟု ျမန္မာဘာသာ ျပန္ဆိုရမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း၊ ယခု ေတာရေက်ာင္း၌
ရည္ညႊန္း သံုးစြဲေနၾကသည္မွာကား ေနမြန္းလြဲသြားေသာ္လည္း ရဟန္းေတာ္မ်ား
သံုးေဆာင္ခြင့္ ရွိသည့္ ေဖ်ာ္ရည္မ်ားကို ရည္ညႊန္းသံုးစြဲေနၾကျခင္းသာ
ျဖစ္ေလသည္။ ထိုေန႔က ငွက္ေပ်ာသီးေဖ်ာ္ရည္ အေတာ္ေကာင္းပါသည္။
ဆရာေတာ္ကို ဖူးေမွ်ာ္ျခင္း
ညေန (၇း၀၀) ခန္႔ေလာက္တြင္ ‘သာရဒမုနိ’ ဟုေခၚေသာ ရဟန္းေတာ္ေလးတစ္ပါးက
‘ဆရာေတာ္ထံ သြားလိုလွ်င္ လိုက္ပို႔ပါမည္’ ဟု ယဥ္ေက်းစြာ
လာေရာက္ေခၚေဆာင္ေလသည္။ ဓာတ္မီးတစ္ပါးတစ္လက္စီျဖင့္ ကြန္ကရစ္လမ္းကေလးအတိုင္း
တက္ခဲ့ၾကၿပီးေနာက္ ဆရာေတာ့္ေက်ာင္းေဆာင္သို႔ ေရာက္ရွိၾကေလသည္။ ဆရာေတာ္ကား
သက္ေတာ္ (၆၀) ေက်ာ္ေက်ာ္ကေလးေလာက္ ရွိမည္ဟု ထင္ရ၏။ စာေရးသူက မိမိအမည္ကို
ေလွ်ာက္ထားၿပီး ရွိခိုးဦးခ်လိုက္ေလလွ်င္၊ ‘ဘယ္ႏိုင္ငံကလာတာလဲ’ ဟု
ေမးျမန္းေလသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားလိုက္ေသာအခါ
‘သူလည္း ျမန္မာျပည္၊ ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႕၊ ဖားေအာက္ရိပ္သာမွာ
တရားအားထုတ္ဖူးေၾကာင္း’ မိန္႔ၾကားေတာ္မူေလသည္။
ဆရာေတာ္ႏွင့္အမွတ္တရ
‘သီရိလကၤာမွာ ဘယ္ႏွစ္ႏွစ္ ရွိၿပီလဲ၊ ဘယ္အတန္းေတြ တက္ေနသလဲ’ စေသာ
ေမးခြန္းမ်ားကို စကားျပန္ အရွင္သာရဒမုနိ၏ အကူအညီျဖင့္
ေမးျမန္းေျဖဆိုၾကၿပီးေနာက္၊ ဆရာေတာ္က ‘သူ႔ေက်ာင္းမွာ ေပ်ာ္သေလာက္ ေနပါ၊
လိုအပ္တာမ်ားကို ေျပာပါ’ဟု ၿပံဳးၿပံဳးရႊင္ရႊင္ မိန္႔ၾကားေတာ္မူေလသည္။
ဆရာေတာ္၏ စကားရိပ္ အေငြ႔အသက္မ်ား၌ ျမန္မာျပည္ႏွင့္ ရင္းႏွီးကၽြမ္းဝင္ေနဟန္၊
ျမန္မာျပည္မွ ရဟန္းသာမေဏမ်ားကို ေလးစားအားရဟန္မ်ားကို
အထင္းသားေတြ႔ျမင္ရေလသည္။ ထိုစကားမွန္ပါ၏။ ဘာသႏၱရစာေပအားနည္းမႈ၊
ေခတ္ပညာရွင္မ်ား၏ ဗုဒၶစာေပစေသာ ဘာသာေရးစာေပမ်ားအေပၚ
ခ်ည္းကပ္မႈနည္းစနစ္မ်ားႏွင့္ မရင္းႏွီးမကၽြမ္းဝင္မႈတို႔ေၾကာင့္သာ ယခုလို
သူမ်ားႏိုင္ငံတြင္ ပညာလာသင္ေနၾကရ ေသာ္လည္း၊ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ပရိယတ္
ပဋိပတ္အရာႏွင့္ ပတ္သက္လာလွ်င္ ျမန္မာျပည္မွရဟန္းသာမေဏမ်ားကို တစ္ကမၻာလံုးက
ေလးစားၾကသည္သာျဖစ္ေလသည္။
ခဏၾကာလွ်င္ ဆရာေတာ္ကို ဦးခ်၍ ျပန္လာခဲ့ၾက၏။ အျပန္လမ္းတြင္ “အလိုရွိပါက
မနက္ (၅း၄၅) နာရီဆိုလွ်င္ ဆြမ္းေက်ာင္းသို႔ၾကြ၍ ေန႔စဥ္
အရုဏ္ဘုဥ္းေပးႏိုင္ပါေၾကာင္း၊ မနက္စာအျဖစ္ လကၻက္ရည္၊ ေကာ္ဖီ၊ ႏြားႏို႕၊
ဘီစကစ္၊ ငွက္ေပ်ာသီး၊ ပန္းသီး စသည္တို႔ကို ရနိုင္ပါေၾကာင္း၊ ဤေတာရရွိ
အခ်ိဳ႕ရဟန္းမ်ားမွာ တစ္ထပ္သာဘုဥ္းေပးေလ့ရွိၾကပါေၾကာင္း” အရွင္သာရဒမုနိက
ေလွ်ာက္ထားေလသည္။
ေတာရ၏ မနက္ေစာေစာ
မနက္ေစာေစာ (၅း၃၀) တိတိတြင္ အုန္းေမာင္းေခါက္သံ ခ်ိဳျမျမကိုၾကားရေလသည္။
အုန္းေမာင္းေခါက္သံႏွင့္ မေရွးမေႏွာင္းတြင္ ေမ်ာက္ႀကီးတစ္ေကာင္ ေအာ္ေလသည္။
မနက္ေစာေစာၾကားလိုက္ရသည့္ ေမ်ာက္ေအာ္သံ၊ ေက်းငွက္ေအာ္သံ၊
ရွဥ့္ေအာ္သံမ်ားတို႔သည္ ေတာရ၏ ရသကို ၿပီးျပည့္စံုေအာင္
ျဖည့္စြက္ေပးေနၾကသေယာင္ ရွိေလသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းလွေပစြ။
စုေပါင္းတရားအားထုတ္ရာေနရာ
နံနက္ (၅း၄၅) တြင္ ဆြမ္းေက်ာင္းသို႔သြား၍ လကၻက္ရည္တစ္ခြက္ႏွင့္
ဘီစကစ္အနည္းငယ္ကို ဘုဥ္းေပးျဖစ္ေလသည္။ ထို႔ေနာက္တြင္ တံမ်က္စည္းကိုယ္စီဆြဲ၍
တံမ်က္လွည္း ထြက္ၾကေလသည္။ ေက်ာင္းဧရိယာမွာ အေတာ္က်ယ္ဝန္းသည့္အေလ်ာက္
မနက္ပိုင္း ညေနပိုင္း ႏွစ္ေနရာခြဲ၍ အမိႈက္လွည္းၾကရသည္။ မနက္ပိုင္းတြင္
ဆြမ္းေက်ာင္းအနီးတစ္ဝိုက္ႏွင့္ ဆြမ္းခံရာလမ္းတေလွ်ာက္ကို
ဦးစားေပးလွည္းက်င္းၾကသည္။ ညေနပိုင္းတြင္မူ ေစတီေတာ္၊ ေဗာဓိပင္ႏွင့္
ဘုရားေက်ာင္းေဆာင္ေတာ္ႀကီးဘက္ကို ဦးစားေပးေလ့ ရွိၾကေပသည္။
မနက္ပိုင္းတြင္ တံမ်က္လွည္းၿပီးသည္ႏွင့္ တရားအားထုတ္ရာေနရာသို႔
သြားေရာက္၍၊ ဆြမ္းခံမၾကြမီ (၈း၀၀) နာရီထိုးသည္အထိ
တရားအားထုတ္ေတာ္မူၾကေလသည္။ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။
ေမတၱာျဖင့္
အရွင္ဝိသာရဒ (ရမၼာဝတီ)
No comments:
Post a Comment