ေန႔လည္ (၂း၀၀)
နာရီထိုးလွ်င္ တံမ်က္စည္းကိုယ္စီကိုင္ၿပီး
မိမိေနရာေက်ာင္းေဆာင္အနီးတစ္ဝိုက္၊ ေစတီေတာ္ရင္ျပင္ ႏွင့္
ေဗာဓိပင္ေအာက္တို႔ကို အမိႈက္လွည္းၾကျပန္ပါသည္။ သူတို႕အမိႈက္လွည္းပံုမွာ
အားရွိပါးရွိ ရွိလွသည္။ ဤမွ်က်ယ္ဝန္းေသာ ေက်ာင္းပရဝုဏ္ကို ညနံနက္
အမိႈက္လွည္းရသည့္အတြက္ ပ်င္းရိၿငီးေငြ႕ၾကဟန္ကိုလည္း မေတြ႔ရ။ အမိႈက္တစ္စ၊
သစ္ရြက္တစ္ရြက္တစ္ေလမွ် မက်န္ေစရေအာင္ လွည္းက်င္းတတ္ၾကသည္ကို
ေတြ႔ရွိရပါသည္။ အေၾကာင္းရွိသည္။ မွန္ပါ၏။ မည္သည့္အရာတြင္မဆို အက်ိဳးကို
သိသူ၊ ျမင္သူ၊ ယံုၾကည္သူတို႔သည္သာ အက်ိဳးျဖစ္ရာျဖစ္ေၾကာင္း
အေၾကာင္းေကာင္းကို ထက္ထက္သန္သန္ ရႊင္ရႊင္လန္းလန္း ျပဳလုပ္တတ္ၾကေလ့ရွိေလသည္။
တံျမက္လွည္းရျခင္းအက်ိဳး (၅)ပါး
ဤေနရာတြင္ ဗဟုသုတအလို႔ငွါ ပရိဝါပါဠိေတာ္၌ လာရွိေသာ ေအာက္ပါ တံျမက္လွည္းရျခင္း အက်ိဳးငါးပါးကို ေဖာ္ျပရပါဦးမည္။
၁။ မိမိကိုယ္တိုင္ စိတ္ ၾကည္လင္၏။ (သကစိတၱံ ပသီဒတိ)
၂။ တပါးသူတို႔ စိတ္ၾကည္လင္၏။ (ပရစိတၱံ ပသီဒတိ)
၃။ နတ္တို႔ ခ်စ္ခင္ႏွစ္သက္၏။ (ေဒဝတာ အတၱမနာ ေဟာႏၱိ)
၄။ ၾကည္ညိဳဖြယ္ (ရုပ္ရည္လွပတင့္တယ္ျခင္း) ကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ ကံကို ဆည္းပူးရာေရာက္၏။ (ပါသာဒိက သံဝတၱနိကကမၼံ ဥပစိနတိ)
၅။ ေသလြန္ေသာအခါ ေကာင္းေသာလားေရာက္ရာ နတ္ျပည္သို႔ ေရာက္ရ၏။ (ကာယႆေဘဒါ ပရံ မရဏာ သုဂတိ ံ သဂၢံ ေလာကံ ဥပပဇၨတိ) {ပရိဝါပါဠိေတာ္၊ ၂၃၀}
တံျမက္လွည္းရင္း ဂုဏ္ေတာ္ပြါးမ်ားရာမွ ရဟႏၱာျဖစ္သြားသူ ဖုႆေဒဝမေထရ္
ထိုပါဠိေတာ္၏အဖြင့္ အ႒ကထာတြင္ တံျမက္စည္းလွည္းျခင္းအက်ိဳးထူးကို
ခံစားၾကရသူ မေထရ္ျမတ္တို႔ အေၾကာင္းကို ၾကည္ညိဳအားတက္ဖြယ္ရာ ဖတ္ရႈရပါသည္။
ထိုမေထရ္ျမတ္တို႔အနက္က တံျမက္လွည္းရင္း ဂုဏ္ေတာ္ပြါး၊
ဝိပႆနာတရားအားထုတ္ရာမွ ရဟႏၱာျဖစ္သြားသူ ဖုႆေဒဝမေထရ္ျမတ္အေၾကာင္းကို
မွ်ေဝပါဦးမည္။
ေရွးအခါက သီရိလကၤာႏိုင္ငံ၊ “ကဋအႏၶကာရ” အမည္ရေသာေက်ာင္း၌ ဖုႆေဒဝမည္ေသာ
မေထရ္တစ္ပါး သီတင္းသံုးေတာ္မူသည္။ ထိုမေထရ္ျမတ္သည္ ေန႔စဥ္
တံျမက္လွည္းၿပီးလွ်င္ သကၤန္းကို လက္ကေတာ့ထိုး၊ သဲလံုးကေလးမ်ား
ညီညာျပန္႔ပ်ဴးေနသည့္ ေစတီေတာ္ရင္ျပင္ကိုၾကည့္ရင္း ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကို
အာရံုျပဳေလ့ရွိေလသည္။ တစ္ေန႔ ထိုကဲ့သို႔ အမိႈက္လွည္းၿပီး
ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကိုပြါးမ်ားေနရင္းက ပီတိပါေမာဇၨတရားမ်ား
ထင္ရွားျဖစ္ပြါးလာေလသည္။ ထိုသည့္အခိုက္ ေတာင္ေပၚမွ ေမ်ာက္ညိဳၾကီး တစ္ေကာင္
ေရာက္လာၿပီးလွ်င္ ႏြားေခ်းမ်ားကို ပစ္ႀကဲသြားေလသည္။ အ႒ကထာဆရာက
ထိုေမ်ာက္ႀကီးကို ေမ်ာက္ေယာင္ေဆာင္လာေသာ မာရ္နတ္ႀကီးဟု ေျပာဆိုထားပါသည္။
(ေရွ႕တြင္ အေထာက္အထားေတြ႕ရပါလိမ့္မည္။)
ေတာင္ေပၚရွိေက်ာင္းသခၤန္းကေလးအနီး တံျမက္လွည္းေနသည့္ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါး
စာေပလာ ထိုအျဖစ္အပ်က္သည္ လက္ရွိအေနႏွင့္ သိပ္မကြာလွသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
စာေရးသူ သြားေရာက္ လည္ပတ္ခဲ့သည့္ ေတာရေက်ာင္းအနီးတစ္ဝိုက္တြင္လည္း
ေမ်ာက္ေတြ အလြန္ေပါမ်ားလွပါသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ရဟန္းေတာ္မ်ားက ေရွ႕က
တံျမက္လွည္းသြားလွ်င္၊ သူတို႔က သစ္ကိုင္းမ်ားကိုခ်ိဳးဖဲ့ခ်ျခင္း၊
သစ္သီးစားၾကြင္းမ်ားကို ပစ္ခ်ျခင္းမ်ိဳး ျပဳလုပ္တတ္ၾကပါသည္။
ေစာင့္ၾကည့္မည့္သူမရွိလွ်င္ သကၤန္းမ်ားကို ေက်ာင္းေဆာင္အျပင္ဘက္တြင္
လွမ္းမထားႏိုင္ပါ။ တန္းေပၚမွ ဆြဲခ်ျခင္း၊ ယူေဆာ့ျခင္းမ်ိဳး ျပဳတတ္ၾကပါသည္။
ေမ်ာက္တို႔၏ ဘာသာဘာဝကိုက ထိုသို႔ရွိသည္လား၊ တမင္လုပ္သည္လား ဆိုသည္ကိုေတာ့
စာေရးသူမေျပာတတ္ပါ။ ေျပာနိုင္သည္မွာ စာေရးသူတို႔ တံျမက္လွည္းေနစဥ္
သစ္ကိုင္းခ်ိဳးခ်သည့္ အေကာင္မ်ားကေတာ့ မာရ္နတ္ျဖစ္လိမ့္မည္ မထင္ပါ။
မာရ္နတ္ႏွင့္ မေထရ္
အမိႈက္ေတြေျပာင္စင္ေနသည့္ ေစတီေတာ္ရင္ျပင္မွာ၊
ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကိုပြါးမ်ားရင္းက ပီတိပါေမာဇၨျဖစ္သည္အထိ ၾကည္လင္ရႊင္ပ်ေနေသာ
မေထရ္ျမတ္၏စိတ္သည္ ထိုေမ်ာက္ညိဳႀကီးေၾကာင့္ အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္သြားရ၏။
တံျမက္ထပ္လွည္းရ၏။ (ရဟႏၱာျဖစ္ႏိုင္ေလာက္ေသာ္လည္း) ရဟႏၱာျဖစ္ေအာင္
ျပဳေတာ္မမူႏိုင္ခဲ့။ (ေရွ႕ကတံျမက္လွည္း၊ ေမ်ာက္က ေနာက္ကေန ထပ္ဖြျဖင့္
လံုးလည္လိုက္ကာ သမာဓိပ်က္သြားသည္ဟု ဆိုႏိုင္မည္ထင္ပါသည္။)
ဒုတိယေန႔တြင္လည္း ႏြားအိုႀကီးတစ္ေကာင္ ေရာက္လာျပန္ၿပီးလွ်င္ ေရွးေမ်ာက္အတူ
ညစ္ပတ္ရႈပ္ပြေအာင္ ျပဳလုပ္ျပန္သျဖင့္ ပ်က္ရျပန္ေလသည္။
တတိယေန႔တြင္လည္း ေျခခြင္ေနသူအသြင္ဖန္ဆင္းကာ ေရာက္လာျပန္ၿပီးလွ်င္
ညီညာျပန္႔ျပဴးစြာ လွည္းက်င္းထားသည့္ သဲေျမအျပင္တြင္
အေၾကာင္းအစင္းေတြထသြားေအာင္ ေျခခြင္ခြင္ျဖင့္ သြားလာျပန္ေလသည္။ ဤတြင္
မေထရ္က “ဧဝရူေပါ ဗီဘစၦပုရိေသာ သမႏၱာ ေယာဇနပၸမာေဏသု ေဂါစရဂါေမသု နတၱိ၊ သိယာ
ႏု ေခါ မာေရာ- တစ္ယူဇနာဝန္းက်င္ရွိတဲ့ ငါ့ေဂါစရဂါမ္ရြာထဲမွာ
ဒီေလာက္စက္ဆုပ္စရာေကာင္းတဲ့သူ မေတြ႔ဖူးပါဘူး၊ မာရ္နတ္မ်ား ျဖစ္ေနမလား”
ေတြးၿပီး၊ “သင္- မာရ္နတ္မဟုတ္လား” ဆိုၿပီး ေမးယူရေတာ့သည္။ မာရ္နတ္ကလည္း
“အရွင္ဘုရားကို လိမ္လို႔ မရေတာ့ပါဘူး” ဟုဆိုကာ မကြယ္မေထာက္ ဝန္ခံရေလသည္။
မေထရ္က “သင္ ဘုရားရွင္ကို ဖူးျမင္ဖူးပါသလား” ဟု ေမးရာ
“ဖူးျမင္ဖူးေၾကာင္း” ျပန္ေျဖသည္။ မေထရ္ျမတ္က “မာရ္နတ္ဆိုတာ
သိပ္တန္ခိုးႀကီးမားပါတယ္၊ ဘုရားရွင္ႏွင့္တူေအာင္ တဆိတ္ဖန္ဆင္းျပပါ” ဆိုၿပီး
ေတာင္းပန္သည္။ မာရ္နတ္ႀကီးက “အရွင္ဘုရား၊ ဘုရားႏွင့္တူေအာင္ေတာ့
မဖန္ဆင္းႏိုင္ပါဘူး၊ သို႔ေပမင့္ အတန္အသင့္တူေအာင္ေတာ့ ဖန္ဆင္းျပပါ့မယ္”
ဟုဆိုကာ ဘုရားအသြင္ ဖန္ဆင္းျပေလသည္။ မေထရ္ျမတ္လည္း မာရ္နတ္ကိုၾကည့္ရင္းက “
ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ အျပည့္ရွိတဲ့ မာရ္နတ္ေတာင္ ဒီေလာက္တင့္တယ္တယ္၊ ရာဂ ေဒါသ
ေမာဟ အခါခပ္သိမ္း ကင္းၿငိမ္းေတာ္မူတဲ့ ဘုရားရွင္သာဆို ဘယ္ေလာက္ေတာင္
တင့္တယ္လိုက္ေလမလဲ” ဟုအသင့္ႀကံမိကာ၊ ဘုရားအာရံု ဘုရားဂုဏ္ကို
ဆင္ျခင္ေတာ္မူေလရာ ပီတိတစ္ဖန္ ျဖစ္လာျပန္ေလသည္။ ထိုမွသည္
လကၡဏာေရးသံုးပါးကို ႏွလံုးသြင္းဆင္ျခင္ၿပီး ဝိပႆနာ ရႈပြါးေတာ္မူလိုက္ေသာအခါ
ရဟႏၱာအျဖစ္ကို ဆိုက္ေရာက္ေတာ္မူေလသည္။
အတုယူဆင္ျခင္ဖြယ္ရာ
ဤေနရာတြင္ စာေရးသူတို႔ အေနျဖင့္ အတုယူဆင္ျခင္စရာ မ်ားစြာပါရွိ၏။
စာေရးသူတို႔ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ျမန္မာမ်ားအေနျဖင့္ မာရ္နတ္ဟုဆိုလွ်င္ အလိုလိုပင္
ရြံခ်င္ၾက၏။ မေထရ္ျမတ္ကား ထိုသို႔မဟုတ္၊ "မာရ္နတ္ဆိုတာ
တန္ခိုးၾကီးတဲ့သူျဖစ္ေၾကာင္း" မာရ္နတ္သေဘာက်ေအာင္ ခ်ီးမႊမ္းေတာ္မူၿပီးလွ်င္
ဘုရားပံုေတာ္ကို ဖန္ဆင္းျပေစႏိုင္ခဲ့ေလသည္။ နဂိုအခံအားျဖင့္ပင္
အရဟံစသည့္ဂုဏ္ေတာ္တို႔အေပၚ ၾကည္ညိဳရင္းစြဲ ထံုမႊမ္းရင္းစြဲ
ရွိသူျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ မာရ္နတ္ဖန္ဆင္းျပသည့္ ဘုရားအသြင္မွသည္၊
ရာဂေဒါသေမာဟကင္းသည့္ ဘုရားရွင့္ဂုဏ္ေတာ္ဆီအထိ စိတ္ညြတ္မိျပန္ေလရာ
ဝမ္းေျမာက္ျခင္းၾကီးစြာ ျဖစ္ရျပန္ေလသည္။ ထိုမွသည္
နဂိုႏွလံုးသြင္းၿမဲျဖစ္သည့္ ဝိပႆနာလက္နက္ျဖင့္ ဉာဏ္စဥ္အဆင့္ဆင့္တက္ေအာင္
ရႈမွတ္ႏိုင္ခဲ့ရကား ေလးမဂ္ေလးဖိုလ္မ်က္ေမွာက္ျပဳကာ ရဟႏၱာအျဖစ္ကို
ေရာက္ေတာ္မူခဲ့ရေလသည္။
ေျမဇင္းရိပ္သာ၌ ဆံုခဲ့ဖူးသည့္ ဒကာၾကီးတစ္ေယာက္ကလည္း ေျပာျပဖူး၏။
“တပည့္ေတာ္တို႔ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြက မာရ္နတ္ဆိုရင္ ဘုရားကို
ကန္႔လန္႔တိုက္သူရယ္လို႔ သိပ္မၾကည္ျဖဴၾကဘူးဘုရား၊ တကယ္ေတာ့ ေယာဂီေတြအေနနဲ႔က
အဲသလို မျဖစ္သင့္ပါဘူး။ သူ႔ဘာသာ ဘုရားကန္႔လန္႔တိုက္တာကေတာ့
သူ႕အကုသိုလ္နဲ႔သူေပါ့ဘုရား။ သတိျပဳသင့္တာက နိမိတ္အလင္းနဲ႔ တာဝတိ
ံသာမွာရွိတဲ့ စူဠာမဏိေစတီေတာ္တို႔ကို သြားဖူးတဲ့အခါမယ္
သိၾကားမင္းၾကီးတို႔လို တာဝတိ ံသာ နတ္ေတြကိုသာမက မာရ္နတ္ႀကီးကိုပါ
ေမတၱာပို႔ၿပီးသြားရင္ ပိုအဆင္ေျပတယ္ဘုရား။ တပည့္ေတာ္တို႔ သတိထားရမွာက
အေလးအနက္ျပဳမႈကို မႀကိဳက္သူရယ္လို႔ ေလာကမွာ မရွိပါဘူးဘုရား” ဟု
မာရ္နတ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ အႀကံေပးစကား ေျပာၾကားဖူးေလသည္။
ေရွးရိုးစဥ္လာ က်င့္စဥ္ျမတ္ႀကီး
မေထရ္ျမတ္ႏွင့္ မာရ္နတ္အေၾကာင္း ျပန္ဆက္ပါမည္။ မေထရ္ျမတ္
ရဟႏၱာျဖစ္သြားမည္ကို စိုးသျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးလာေရာက္ေႏွာင့္ယွက္ခဲ့ေသာ္လည္း
မိမိေၾကာင့္ပင္ ကိေလသာကင္းစင္သြားသည့္အျဖစ္ကို သိေသာအခါ “အရွင္ဘုရားက
တပည့္ေတာ္ကို လွည့္စားလိုက္တာေပါ့ေလ” ဟု မာရ္နတ္က စကားနာထိုးေလသည္။
မေထရ္ျမတ္က “မာရ္နတ္အိုၾကီး၊ သင့္ကိုလွည့္စားလို႔ ဘာအက်ိဳးရွိမတဲ့တုန္း”
ဟုသာ စကားတုန္႔ျပန္ေတာ္မူလိုက္ေလသည္။
ထိုပရိဝါအ႒ကထာ၌ ယခုေဖာ္ျပခဲ့ေသာ ဖုႆေဒဝမေထရ္ျမတ္အေၾကာင္းအျပင္၊
တံျမက္လွည္းရာမွတဆင့္ မဂ္ဖိုလ္အဆင့္ဆင့္ ရင့္ေတာ္မူခဲ့ၾကေသာ
အျခားမေထရ္ျမတ္တို႔ အေၾကာင္းတို႔ကိုပါ ေတြ႔ရွိရေပသည္။ မွန္ပါသည္။
ရဟန္းေတာ္မ်ား ေစတီေတာ္ရင္ျပင္ စသည္၌ တံျမက္လွည္းျခင္းသည္ အခစားျဖင့္
တံျမက္လွည္းသူမ်ားကဲ့သို႔ တံျမက္လွည္းကာမတၱမွ်ကားမဟုတ္။
ဘုရားရွင္ဂုဏ္ေတာ္ကို ႏွလံုးသြင္းရင္း တံျမက္လွည္းေတာ္မူၾကသည္သာ မ်ားေလသည္။
စင္စစ္ တံျမက္လွည္းရာ၌သာမဟုတ္၊ အျခားေသာ ေက်ာင္းတိုက္ေဝယ်ာဝစၥမ်ားကို
လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္သည့္ အခါမ်ားတြင္လည္း ဘုရားရွင့္ဂုဏ္ေတာ္ကို
ႏွလံုးသြင္းရင္းသာ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ေလ့ ရွိေတာ္မူၾကေလသည္။
မွန္ပါ၏။ ေန႔ဘက္တြင္ စာသင္-စာခ် (ပရိယတ္ဝန္ကိုေဆာင္)၊
စာသင္စာခ်ရပ္နားခ်ိန္တြင္ ဂုဏ္ေတာ္ပြါးရင္း ေသနာသနဝတ္ (ေက်ာင္းေဝယ်ာဝစၥ)၊
ေစတီယဂၤဏဝတ္ (ေစတီေတာ္ရင္ျပင္ကို တံျမက္လွည္းျခင္းစသည္)၊ ေဗာဓိယဂၤဏဝတ္
(ေဗာဓိပင္ဝန္းက်င္၌ တံျမက္လွည္းျခင္းစသည္) ကိုျပဳ၊ ညအခ်ိန္တြင္
ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္ (ပဋိပတ္ဝန္ကိုေဆာင္) ဟူေသာ လုပ္ငန္းရပ္သည္ သာသနာ့ဝန္ထမ္း
ရဟန္းသာမေဏျမတ္တို႔၏ ေရွးရိုးစဥ္လာ က်င့္စဥ္ျမတ္ႀကီးပင္ ျဖစ္ေလသည္။
ပန္းဆီမီးပူေဇာ္သည္
ပန္းဆီမီးပူေဇာ္ရန္ ျပင္ဆင္ေနသည့္ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါး
ညေန (၃း၀၀) နာရီေက်ာ္ေလာက္ဆိုလွ်င္ တံျမက္လွည္းျခင္းအမႈ
ၿပီးဆံုးသြားေလ့ရွိပါသည္။ တံျမက္လွည္းၿပီးလွ်င္ ေျခလက္ကိုေဆးေၾကာၿပီး
ေစတီေတာ္ကို ပန္း၊ ဆီမီးကပ္လွဴရန္ ျပင္ဆင္ၾကရပါသည္။ ေစတီေတာ္ကို
ပူေဇာ္ရန္အတြက္ ပန္းမ်ားကို ရြာထဲမွ ဒကာတစ္ေယာက္က
ေန႔စဥ္လာေရာက္ပို႔ေဆာင္ေပးပါသည္။ ရြာထဲမွ ဒကာ/မမ်ား ေန႔စဥ္
စုေပါင္းလွဴဒါန္းၾကသည့္ သေဘာျဖစ္ပါသည္။ ေစတီေတာ္အား
ပန္းကပ္လွဴပူေဇာ္ၿပီးလွ်င္၊ ဆီမီးပူေဇာ္ရန္အတြက္ ဆီမီးခြက္မ်ားအတြင္း
မီးစာတပ္ျခင္း၊ ဆီျဖည့္ျခင္းကိစၥ မ်ားကိုလည္း အရံသင့္ ျပဳလုပ္ထားၾကရပါသည္။
ညဘက္ေရာက္လွ်င္ မီးညွိထြန္း ပူေဇာ္လိုက္ရံုသာ ရွိေပၿပီ။
ထိုကိစၥမ်ားၿပီးဆံုးလွ်င္ မိမိေက်ာင္းသခၤန္းသို႔ျပန္၊
ေရခ်ိဳးျခင္းအမႈကိုျပဳၾကရေလသည္။ ထို႔မွေနာက္ ညေန (၄း၀၀) မွ (၆း၀၀) အတြင္း
စုေပါင္း တရားအားထုတ္ေတာ္မူၾကေလသည္။
ဆက္လက္ေဝမွ်ပါဦးမည္
ေမတၱာျဖင့္
အရွင္ဝိသာရဒ (ရမၼာဝတီ)
No comments:
Post a Comment